NOWY ZEB 2023

Na pierwszy rzut oka, biorąc najnowszego Rock Shox ZEB do ręki, wielkich różnic nie widać. Korona, golenie górne i dolne wyglądają bardzo podobnie jak w starszym bracie. Jednak po chwili zaczynamy zauważać różnice. O nich za chwilę, na razie zróbmy szybki przegląd dostępnych modeli. Oczywiście średnica goleni górnych się nie zmieniła i nadal wynosi 38 mm. Skok do wyboru od 160, 170, 180 lub 190 mm. Waga na poziomie ok. 2340 g przy skoku 180mm, wersja Ultimate z niedociętą rurą sterową. Cena, zapraszamy do naszego sklepu, to wszystkiego się dowiecie! 🙂

ZEB golenie dolne
Dostępne kolory czarny i szary

Zmiany zewnętrzne

Pierwsze co się rzuca w oczy to PRESSURE RELIEF VALVES (PRV). Są to po prostu specjalnie zaprojektowane zaworki, osadzone kilka centymetrów poniżej uszczelek kurzowych, mające za zadanie wyrównanie ciśnienia. Podczas długich zjazdów, gdy widelec i pracujący w nim olej mocno się nagrzewa w skrajnych sytuacjach, może dochodzić do wzrostu ciśnienia w goleniach dolnych. Również zmiany temperatury i ciśnienia otoczenia mogą powodować taki efekt. Odbija się na pracy widelca, gdyż tworzy nam się dodatkowa poduszka powietrzna. Naciśnięcie owych zaworów ma redukować to ciśnienie. Kolejna nowość-tym razem na minus, brak naniesionego pomiaru SAG na goleni lewej. Nie wiemy z jakich powodów, ale już tego nie ma. Pojawiło się również miejsce na Torque Caps, są to przykręcane do goleni dolnych specjalne adaptery, których zadaniem jest ułatwienie wkładania koła w przypadku stosowania klasycznych piast na oś 15mm, oraz jak podaje producent, wzrost sztywności.

 ZEB PRESSURE RELIEF VALVES (PRV)
PRESSURE RELIEF VALVES (PRV)

Pokaż kotku co masz środku…

Tłumik Charger 3.0

Mówi się, że jak coś jest dobre to, po co zmieniać, najwyraźniej może być lepsze? Zakładamy, że właśnie dlatego zespół inżynierów z Rock Shox postanowił zaprojektować tłumik Charger 3.0. Największą zmianą jest rezygnacja z gumy… Po prostu występujący, w Charger 2.1 bladder, został zastąpiony przez IFP (internal floating piston), czyli tłok pływający w kąpieli olejowej. Konstrukcja ta jest dobrze znana na rynku zarówno amortyzatorów przednich, jak i tylnych. Zatem dużego zaskoczenia nie ma, jednak ważne jest to, dlaczego to zrobiono. Otóż konstrukcja taka uniezależniła od siebie nastawy szybkiej i wolnej kompresji. W starszych modelach w niewielki sposób jedna regulacja wpływała na drugą.

Charger 3.0
Obracanie za pomocą regulatorów High Speed ​​Compression (złota piramida) i Low Speed ​​Compression (srebrna igła). Źródło RockShox

Skoro można nastawiać, to trzeba sobie pokręcić, 15 klików wolnej i 5 klików szybkiej kompresji ma umożliwić nam znalezienie idealnych nastaw. Ponadto powrót posiada 18 klików, także będzie co robić… Konsekwencją nowej konstrukcji tłumika, jest brak możliwości blokady, jednak uważamy, że jest to kompromis, który można zaakceptować.

ZEB Charger 3
Pokrętła regulacji szybkiej i wolnej kompresji również zmieniono
Nowy regulator tłumienia powrotu

DebonAir+

Komora powietrzna znajdująca się w lewej goleni, też przeszła modernizację. Zrezygnowano z plastiku na rzecz aluminium, co umożliwiło modyfikację zarówno komory pozytywnej, jak i negatywnej. Założenie było następujące, zwiększyć czułość w pierwszej fazie skoku, żeby nawet przejazd przez liście został wybrany. W środku skoku ma być stabilnie i efekt zapadania ma być zminimalizowany, przy końcu skoku zwiększamy progresję. Wszystko to ma pozwolić na zachowanie wyższej pozycji widelca, a tym samym właściwej geometrii roweru, co z kolei wpływa na jego prowadzenie i frajdę z jazdy.

DebonAir+
DebonAir+, źródło RockShox

ButterCups

Mała rzecz, a cieszy. To nic innego jak dodatkowe tłumiki wykonane z elastomeru siedzące w obu lagach pod tłumikiem i komorą powietrzną. Dokładnie to dwa dodatkowe gumowe elementy zamknięte w aluminiowej obudowanie. Mają za zadanie tłumienie wszystkich wibracji wysokich częstotliwości (NAWET DO 20%!), czyli takich, które nie zostały pochłonięte przez oponę, ale jeszcze nie wprawiają naszego widelca w ruch. Wszystko to ma na celu redukcję zmęczenia rąk podczas zjazdów. Co ciekawe Rock Shox jako pierwszy wpadł na taki pomysł.

Rock Shox ButterCups
Rock Shox ButterCups, źródło RockShox
Butter Cups w akcji
ButterCups działanie, źródło RockShox

Nowe ślizgi wewnątrz

Wszystkie modele na 2023 dostały nowe ślizgi mające zmniejszać tarcie. Jednak wersja Ultimate posiada je dłuższe, aż o 53%. Mają one bardziej równomiernie rozłożyć siły na styku goleni górnych z dolnymi, co z kolei przekłada się na niższe tarcie i płynniejszą pracę.

ZEB Torque Caps
Miejsce na instalację Torque Caps

Olej Maxima Plush Dynamic

Nowy olej oczywiście ma za zadanie uczynić pracę widelca jeszcze płynniejszą oraz podobno zwiększono jego żywotność. Ponoć jego specjalne właściwości mają wpływ na cichszą pracę widelca.

Wrażenia z jazdy

Tutaj musicie uzbroić się w cierpliwość, Rock Shox ZEB 2023 dopiero co wjechał na nasze salony i jest tak gorącym towarem, że narazie nie udało się go założyć i przetestować. Jednak jest to w planie, będziemy informować na bieżąco!

Komentarze nie dostępne